HÄLSA
Spendrups strävar efter att erbjuda dryckesupplevelser i världsklass, med omtanke om hälsan.

1. Så jobbar vi
Ölintresset har exploderat. Det finns fler bryggerier än någonsin och många testar nya ölsorter ute eller hemma, eller brygger själva. Vi älskar öl och vi älskar att Sverige gör det!
Men vi är mer än ölentusiaster. Vi brinner för allt som har med genuina dryckesupplevelser att göra. Utöver öl producerar vi läsk, vatten, funktionella drycker och cider. Genom dotterbolaget Spring Wine & Spirits är vi en ledande importör och distributör av vin. Dessutom: Spendrups utvecklar nya drycker med mindre eller noll alkohol och socker, för att möta konsumenternas intresse för hälsa.
Fritt från alkohol
Spendrups verkar för en sund inställning till och måttfull konsumtion av alkohol. Alkoholfritt är en central hållbarhetsfråga eftersom en osund alkoholkultur bidrar till mänskligt lidande och omfattande samhällskostnader. Därför utvecklar och erbjuder Spendrups högkvalitativa och smakrika alternativ till alkoholhaltiga drycker. Bland annat har vi satsat på att få fram riktigt god alkoholfri öl och jobbar intensivt med andra drycker.
Noll socker
Intresset för läsk utan socker är stort och det är zero-dryckerna som gör att läskkategorin växer i Sverige. Spendrups erbjuder flera varianter och bästsäljarna är Trocadero Zero och Loka Crush, med 60 procent mindre socker än vanlig läsk.
Sockerfri läsk i Sverige
+200%
sedan 2012
2. Mål och framsteg
Spendrups övergripande mål är att:
• Erbjuda ett brett sortiment av alkoholfria alternativ
• Erbjuda ett brett sortiment av produkter med mindre eller inget socker
Läs om årets mål och resultat här
Breddat ölutbud
Under året pågick Spendrups produktutveckling för fullt och vi lanserade ett antal alkoholfria drycker. Årets Kock-ölen Melleruds Mästarpilsner lanserades i alkoholfri version i begränsad upplaga på Systembolaget och valda restauranger. På Systembolaget återlanserades Pistonhead Flat Tire Alkoholfri. Nya Mariestads Alkoholfri Sommarbrygd erbjöds via dagligvaruhandeln. Vi tog också fram en alkoholfri Pistonhead Kustom Lager för export samt importerade Beaverton Lazer Crush Alcohol Free från Storbritannien till Systembolaget och Menabrea Alkoholfri 0,0 från Italien till restaurang.
Investering i alkoholfritt
Vi beslutade att investera i en anläggning för avalkoholisering till Spendrups utvecklingsbryggeri som flyttar till Länna utanför Stockholm under sensommaren/hösten 2022. Den nya anläggningen kommer att effektivisera utvecklingen av alkoholfria drycker.
Nytt för nyfikna
Många är intresserade av andra alkoholfria drycker än öl, men det är svårt att skapa riktigt bra vin utan alkohol. Därför tog Spendrups ett nytt grepp och utgick från te istället för druvor. Resultatet blev Lazy Estate som lanserades i början av 2021 på Systembolaget och restaurang. Under året lanserades två produkter: Lazy Estate Sparkling Tea Lemongrass & Mint och Lazy Estate Sparkling Tea Pink Grapefruit & Pear. Drycken fick ett fint mottagande och vi ser stor potential för Lazy Estate. Nästa lansering sker i början av 2022, håll utkik!
Ökad efterfrågan under 2021
Drycker utan alkohol eller socker växer inom daglig- och servicevaruhandeln. Under 2021 växte alkoholfri öl med 11 (7) procent och sockerfri läsk med 14 (1) procent. Spendrups tillväxt inom alkoholfri öl var något svagare än marknaden; 8 (6) medan tillväxten inom sockerfri läsk var starkare, 21 (20) procent.
Noll på första plats
Inom läsk fortsätter Spendrups utveckla och prioritera zero-drycker. Då vi marknadsför läsk är det alltid med zero-produkten som avsändare. Under 2022 kommer en Loka Crush med ny smak. Loka Crush riktar sig främst till barnfamiljer som vill hålla nere sockerintaget.
3. Nästa steg
Under 2022 kommer fokus fortsatt att ligga på produktutveckling inom alkoholfritt, både öl och andra välsmakande drycker till mingel och måltid. Inom läskkategorin gäller fortsatt fokus på zero och mindre socker.