Fortsatt stark ställning på marknaden

Även om marknaden har minskat något under året har många av våra varumärken rönt stora försäljningsframgångar.

2017 minskade den svenska bryggerimarknaden med 1 procent. Läskförsäljningen var stabil medan svenskarna köpte 8 procent mindre vatten och 2 procent mindre öl jämfört med föregående år. Den kalla sommaren 2017 är en av förklaringarna till utvecklingen.

Spendrups försäljning av vatten minskade med 9 procent under 2017, men Spendrups har en fortsatt stark ställning på den svenska marknaden med en marknadsandel om 38 procent. Det är dock en minskning med 1 procentenhet från 2016. Spendrups läskförsäljning minskade med 6 procent under året, och försäljningen av Loka Crush – som har varit en stor framgång för Spendrups – minskade med 14 procent. Loka Crush står i dag för 2 procent av den svenska läskförsäljningen. Förutom den vädermässigt svaga sommaren är ökad konkurrens, främst från funktionella drycker och sockerfri läsk, anledningar till försäljningstappet.

Spendrups ölförsäljning såg en liten ökning under 2017 och vi ökade vår marknadsandel på den svenska ölmarknaden till 33 procent (32 procent under 2016). Många av våra varumärken, däribland Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Brutal Brewing och Pistonhead, har rönt stora försäljningsframgångar under året. Bland annat fick Mariestads och Norrlands Guld plats 1 och 2 i Systembolagets lista över de mest sålda ölen 2017. Alkoholfri öl har fortsatt sin starka utveckling även under 2017, både på restaurangmarknaden och i dagligvaruhandeln. Totalt ökade Spendrups försäljningen med 50 procent inom segmentet.

Marknadsandelar (%)

 

2017

2016

Vatten

38

38

Läsk

15

16

Öl

33

32

Försäljningsvolymer

 

Milj liter 2017

Milj liter 2016

Öl

185

186

Läsk och stilldrink

98

104

Cider och FAB

5

4

Vatten

78

87

Vin och sprit

10

10

Totalt

375

391