Under den varma sommaren 2018 var Spendrups drycker populärare än någonsin. Ett segment med stark tillväxt var alkoholfri öl.

Törstig sommar

Till följd av den långa och varma sommaren hade den svenska dryckesmarknaden ett starkt 2018. Spendrups kunde samtidigt öka sina andelar.

2018 ökade dryckesmarknaden med 9 procent. Starkast tillväxt hade kolsyrat vatten som ökade med 15 procent, medan läsk och cider ökade med 10 procent och öl med 5 procent. Sockerfri läsk fortsätter öka, likaså funktionella drycker.

Spendrups stärkte sin ställning på marknaden och hade starka tillväxtsiffror på vatten, läsk och öl – ökningen låg på 18, 22 respektive 9 procent. Den starka tillväxten på läsk förklaras till stor del av Trocadero, ett varumärke som Spendrups förvärvade under 2017, och den sockerfria nyheten Trocadero Zero. Även Loka hade en stark sommar. I ölkategorin ser vi också effekter av hälsotrenden; alkoholfri öl ökade med 41 procent medan Spendrups ökade med 52 procent i segmentet. Ett annat segment med stark tillväxt för Spendrups är ekologiskt. Under 2018 ökade det ekologiska ölsortiment med 32 procent, cider och blanddrycker med 70 procent och vinsortimentet med 12 procent jämfört med föregående år.

Spendrups blev under 2018 största leverantör till Systembolaget. Mariestads Export och Norrlands Guld Export var Systembolagets två mest sålda öl under året. Även Briska slog rekord på Systembolaget och våra marknadsandelar på cider stärktes kraftigt under 2018, från 13 procent till 18 procent.

Cookies används för att ge en bättre upplevelse av vår webbplats. Läs mer om våra cookies och om hur du kan avböja cookies här.