Välkommen in!

Denna till synes enkla hälsningsfras är vad vi på Spendrups har valt som vårt löfte till alla vi möter. Det är ett löfte till våra kunder, närboende och partners om öppenhet, transparens och tillgänglighet. Vår affär bygger till stor del på goda långsiktiga relationer med kunder och omvärlden och den tillgången ska vi förvalta. Men Välkommen in! är också en tydlig ledstjärna för oss själva: Det handlar om att vara nyfikna på nya människor, andras idéer och olika perspektiv. Det handlar om att dela med oss av våra kunskaper och erfarenheter mellan avdelningar och funktioner. För oss på Spendrups har mångfald och kraften i människors olikheter alltid varit en viktig del av vår framgång som företag och arbetsgivare.

Vi gör skillnad – på riktigt

Under 2018 sattes vårt löfte och våra värderingar på prov. Extremismens framfart i Ludvika inför valet fick nationell uppmärksamhet och blev startskottet för en kraftfull lokal samling kring allas lika värde och tolerans. Gensvaret internt var också starkt och visade tydligt vad Välkommen in! betyder för våra medarbetare. Jag känner en stor stolthet över det interna engagemanget och stor glädje över att vi i vintras tilldelades Mångfaldspriset av Styrelseakademin i Dalarna för vårt arbete. Priset är inget bevis för att vi är framme, utan snarare ett kvitto på att vi är på rätt spår och att vi gör skillnad – på riktigt. Vårt fleråriga projekt Loka Heroes verkar för inkludering genom basket. Med 14 eldsjälar utspridda över Sverige har Loka Heroes verkligen åstadkommit skillnad på riktigt. Runt 1 200 barn och ungdomar har kommit i rörelse i Loka Heroes-projekten vilket är ett fantastiskt resultat. Och vi kommer inte att släppa taget om detta utan fortsätta driva på.

Rekordsommar på flera plan

2018 var på många plan ett rekordår. Rekordbra och rekordtufft. Den rekordheta sommaren var en prövning för hela vår verksamhet. Efterfrågan var mycket hög redan från maj och hela kedjan från inköp och produktion till kundservice och distribution hade fullt upp för att hålla jämna steg med svenskarnas törst. En brist på kolsyra i hela Europa mitt i sommaren gjorde produktionsläget än mer utmanande. Men tack vare våra medarbetares handlingskraft och engagemang lyckades vi inte bara ta oss igenom tre månaders extrem hetta, utan till och med leverera över förväntan!

På tal om engagemang så har responsen på vår nyhet Trocadero Zero i sociala medier och i butik varit överväldigande.  Det är ett exempel på hur efterfrågan på produkter med mindre eller helt utan socker har vuxit de senaste åren. Precis som utvecklingen på alkoholfritt öl och alkoholfri cider, som fortsätter att öka i raketfart.

Vikten av våra värderingar

Våra värderingar Äkthet och Stolthet har varit ledstjärnor för vårt mångåriga arbete med att brygga ekologiskt på riktigt. Produkter som är helt igenom ekologiska – utan dispenser, tillsatser eller genvägar – har krävt mycket av våra bryggare och framför allt våra inköpare. Men genom fast övertygelse, ett nära samarbete med våra ekologiska malt- och humlebönder och givetvis kunder som efterfrågar våra produkter kan vi idag stoltsera med att vi är världens största producent av ekologiskt öl.  

Avslutningsvis visade också den varma sommaren vad klimatförändringarna kan komma att innebära i praktiken. Vår verksamhet är beroende av jordbruksprodukter och vädrets makter. Vi jobbar därför med fast övertygelse vidare med vårt eget klimatarbete, genom att fasa ut fossila bränslen i vår produktion och våra transporter, för att nå vårt mål om att bli en fossilfri verksamhet år 2025. Och tills vi når dit så börjar vi, med start för helåret 2018, att klimatkompensera för utsläppen i vår egen verksamhet.

Välkommen in att följa med på vår hållbarhetsresa!

Cookies används för att ge en bättre upplevelse av vår webbplats. Läs mer om våra cookies och om hur du kan avböja cookies här.