Det ökade hälsointresset utmanar oss att skapa de bästa smakupplevelserna, till exempel genom att utveckla goda drycker utan socker.

Nyskapande sortiment

Kvalitet, nytänkande och passion är nyckelord för oss på Spendrups. Vi arbetar aktivt för att erbjuda de bästa smakupplevelserna, oavsett om det är i form av ett glas öl eller en flaska Trocadero Zero.

De senaste åren har svenskarnas ölintresse exploderat. Det finns fler bryggerier än någonsin och allt fler testar nya sorter på krogen, eller väljer att brygga sitt eget öl. Det gillar vi! Vi älskar öl – och vi älskar svenskarnas intresse för det. Men Spendrups är inte bara ölentusiaster, vi brinner för allt som har med genuina dryckesupplevelser att göra. Utöver öl producerar vi läsk, vatten och cider, och vi är en stor importör av vin.

Växande hälsofokus

Spendrups jobbar också intensivt med att ta fram nya drycker som möter svenskarnas växande hälsofokus. Bland våra långsiktiga mål finns att erbjuda ett brett utbud av goda alkoholfria alternativ samt att ha ett attraktivt sortiment av drycker med lägre sockerhalt eller inget socker alls. Detta eftersom både socker och alkohol kan innebära allvarliga hälsorisker vid en oförsiktig konsumtion. I dag stiger intresset för sockerfria drycker, medan intresset för konsumtion av alkohol sjunker. Det är en samhällsutveckling som vi på Spendrups välkomnar.

Lansering av funktionsdrycker

De senaste åren har funktionsdrycker växt explosionsartat inom service- och dagligvaruhandeln. Vi på Spendrups har under 2017 och 2018 arbetat intensivt med ett eget erbjudande inom funktionella drycker. Vi vill vara en seriös aktör inom den här kategorin och har lagt stor vikt vid att dryckerna är veganska och produceras i Sverige.
Dryckerna kommer att lanseras i början av 2019.

Det alkoholfria lockar

Spendrups har ett ansvar att arbeta för en sund inställning till alkohol. Genom ett riktigt bra alkoholfritt sortiment kan vi erbjuda smakrika alternativ till alkoholhaltiga drycker. Det är hållbart både för samhället och för vår verksamhet.

Den starka hälsotrenden ökar efterfrågan på alkoholfria produkter och det är en efterfrågan som vi på Spendrups välkomnar. För oss är ”alkoholfritt” en viktig hållbarhetsfråga eftersom en osund alkoholkultur bidrar till personligt lidande och stora samhälleliga kostnader.

För att vårt alkoholfria sortiment verkligen ska vara ett alternativ till alkoholhaltiga drycker måste produkterna smaka gott och vara av hög kvalitet. Därför har vi under många år arbetat strategiskt med att både förbättra och bredda sortimentet. Vi har bland annat gjort stora investeringar för att kunna brygga god alkoholfri öl – och vi har sett stor effekt i försäljningen av våra alkoholfria alternativ.

Under 2018 växte den svenska marknaden för alkoholfritt öl med 41 procent. Spendrups försäljning av alkoholfritt öl ökade med 52 procent och därmed ökade vi vår marknadsandel från 32 procent till 34 procent.

Nyheter i sortimentet

I maj 2018 utökade vi vårt sortiment av alkoholfria ölsorter med Brutal Brewings A Ship Full of IPA 0,0. Vi satsar också på att bredda det alkoholfria ölsortimentet med specialbrygder. Som del i det arbetet gjorde vi en limiterad lansering av en alkoholfri Mariestads Strong Ale i december 2018. Trots att Mariestads Strong Ale ligger på tio volymprocent alkohol gjorde den alkoholfria varianten succé. Våra 13 000 flaskor sålde slut på 14 dagar.

Den sockerfria innovationen

2018 lanserade vi en sockerfri variant av vår älskade klassiker Trocadero. Trocadero Zero blev snabbt en succé.  

Under 2018 har konsumenternas intresse för zeroproduktkategorin blivit ännu tydligare.

Hela läskkategorin växer i Sverige – och det är tack vare zerodryckerna.

– Konsumtionen av zerodrycker växte med 25 procent 2018. Den utvecklingen är bakgrunden till att vi ville erbjuda våra kunder en zeroprodukt som inte kompromissade med smaken. Trocadero var ett riktigt bra original att bygga vidare på, säger Anna-Stina Hallberg, Marknadschef Alkoholfritt på Spendrups.

Det perfekta receptet

Arbetet med att ta fram det perfekta receptet till Trocadero Zero tog ungefär ett halvår, och försäljningen av Trocadero Zero har gått spikrakt upp. Särskilt populär är drycken bland yngre och i storstäderna.

– Det skulle inte förvåna mig om den blir lika stor som originalet, säger Anna-Stina Hallberg.

Äkthet ett ledord

Tanken om naturlighet och äkthet är en grundfilosofi som genomsyrar hela Spendrups verksamhet. Spendrups ölvarumärken följer de tyska renhetslagarna, vilket betyder att ölet tillverkas med enbart vatten, malt, humle och jäst. Vid tillverkning av läsk och vatten strävar vi efter att enbart använda naturliga aromer och färgämnen. I dag är drygt 70 procent av våra smaksatta läsk- och vattendrycker producerade med enbart naturliga smakämnen. Lokadryckerna innehåller bara naturliga aromer.

Cookies används för att ge en bättre upplevelse av vår webbplats. Läs mer om våra cookies och om hur du kan avböja cookies här.