Vi är Spendrups
Vi är Spendrups, det svenska familjebryggeriet. Idag arbetar fjärde och femte generationens familjemedlemmar i företaget, med Fredrik som vd och Anna, Johan, Sara, Hedda och Klara i olika delar av verksamheten.
I storfamiljen Spendrups ingår också våra drygt 1 100 kollegor. Du hittar oss på bryggerierna i Grängesberg, Hällefors och Visby, på bryggeri och restaurang OMAKA i Stockholm, på huvudkontoret i Stockholm samt på våra terminaler och säljkontor runt om i landet.
Det stora lilla bryggeriet
Spendrups är det stora lilla bryggeriet. Stort, för att vi tillverkar många olika drycker och uppemot 400 miljoner liter dryck varje år. Litet, för att vi är ett familjeföretag med lokal förankring och en välkomnande kultur där alla kan känna sig hemma.
Vår verksamhet
Spendrups ägnar sig framförallt åt produktion och försäljning av öl, vatten, läsk, cider, funktionella drycker, vin och sprit. Bland våra viktigaste varumärken finns Mariestads, Norrlands Guld, Loka, Briska, Trocadero och Melleruds.
Vi licenstillverkar och säljer också Heineken och Schweppes i Sverige och importerar öl. Spendrups har ett antal dotterbolag. Spring Wine & Spirits AB importerar vin och sprit och Hellefors Bryggeri AB är producent av egna märkesvaror. OMAKA AB driver restaurang och bryggeri i centrala Stockholm och Gotlands Bryggeri AB finns på S:t Hansgatan 47 i Visby. Sedan 2021 ingår även Grythyttans Glöggfabrik AB i koncernen. Grythyttans Glöggfabrik tillverkar och säljer vin, fruktvin och glögg.
Våra varumärkens produkter säljs främst genom livsmedelsbutiker, Systembolaget, restauranger och servicehandel. Dessutom säljs Spendrups drycker i gränshandeln och exporteras till bland annat Storbritannien.
Hållbarhet och värdeskapande
Hållbarhet är en av grundpelarna i Spendrups strategi. Här ingår såväl den egna verksamheten som påverkan på människor och miljö. Goda insatser och resultat inom hållbarhet ökar vår attraktionskraft gentemot kunder och konsumenter samt nuvarande och framtida medarbetare, och gör bolaget mer konkurrenskraftigt.
Finansiell stabilitet
För att kunna ha ett långsiktigt perspektiv på verksamheten och bidra till samhällets hållbara utveckling behöver Spendrups vara finansiellt stabilt. Bolagets rörelseresultat för året uppgick till 345 (424) mkr.
Spendrups försäljning 2022 är framförallt drivet av en stark Horeca marknad som återhämtat sig efter pandemi, samt fortsatt goda marknadsandelar inom samtliga prioriterade kanaler. Årets resultat kom att påverkas av förhöjda kostnader på råvaru- och insatsmaterial, vilket primärt hanterades via god kostnadskontroll vad gäller övriga omkostnader.
Koncernöversikt - Finansiellt resultat (MSEK) | 2022 | 2021 |
---|---|---|
Intäkter före avdrag för dryckesskatt | 6 611 | 5 984 |
Intäkter | 4 635 | 4 111 |
Rörelseresultat | 345 | 424 |
EBITDA | 629 | 691 |
Resultat före skatt | 193 | 275 |
Balansomslutning | 3 566 | 3 447 |
Soliditet | 50% | 52% |
Fördelat ekonomiskt värde
Diagrammet nedan visar hur det ekonomiska värde som Spendrups genererade under året fördelades på våra intressenter.
Värdeskapandemodell
Värdeskapandemodellen illustrerar Spendrups verksamhet genom att redogöra för de resurser vi använder, hur dessa resurser förädlas i vår verksamhet och vilket värde vi skapar för olika intressenter. Vår verksamhet resulterar inte bara i den dryck vi producerar och säljer, utan även i den påverkan vi har på vår omvärld, exempelvis löner till våra anställda, utsläpp av koldioxid och bidrag till FN:s hållbarhetsmål.
Resurser
Finansiella resurser
- Intäkter, före avdrag för dryckesskatt: 6 611 MSEK
Tillverkade och materiella resurser
- 4 bryggerier
- Centrallager och cirka 20 terminaler
- Cirka 100 lastbilar
- 52 000 ton råvaror och ingredienser
- 43 000 ton förpackningsmaterial
Mänskliga resurser
- 1 100 medarbetare
Relationsresurser
- 20 000 kunder
- Cirka 200 prioriterade leverantörer
Naturresurser
- 122 000 MWh energi, varav 100% förnybar
- 1 300 000 m3 vatten
Affär och verksamhet
Vi är
Spendrups – det svenska familjebryggeriet
Vår mission
är att med kreativ kraft, långsiktigt ansvarstagande och passion, skapa smakupplevelser och relationer i en klass för sig
Vi erbjuder
dryckesupplevelser i en klass för sig. Vi producerar egna drycker med och utan alkohol samt licenstillverkar och importerar alkoholfritt, öl, vin och sprit
Vi strävar mot
Nöjda kunder | Nöjda medarbetare | Lönsam tillväxt | Hållbarhet
Vi tror på och belönar
Äkthet | Stolthet | Nyskapande | Handlingskraft
Resultat
- Producerad dryck370miljoner liter
- Återinvesterat i verksamheten154miljoner kronor
- Löner och sociala avgifter811miljoner kronor
- Till leverantörer3 159miljoner kronor
- Skatt2013miljoner kronor
- Utsläpp737ton CO2 från produktion och egna transporter (scope 1 och 2)