Hoppa till huvudinnehållTill navigationTill sök
Spendrups

Vår kurs ligger fast trots utmanande tider

Uttrycket ”ur askan i elden” fångar det gånga året väl på flera sätt. När pandemirestriktionerna lyftes i början av februari 2022 var vi nog många som såg framför oss en återgång till något normalt. Men Rysslands invasion av Ukraina bara ett par veckor senare satte snabbt punkt för de förhoppningarna. Effekterna av ett storskaligt krig i vår närhet har skakat om oss alla och osäkerheten som följt har spätt på redan stora turbulensen i världen.

För oss på Spendrups har kostnadsökningarna på i princip alla insatsvaror – från råvaror och förpackningsmaterial­ till transporter och maskiner – varit extrema. Samma sak för det som utgör vår hållbarhets­prestanda – biodrivmedel, bioolja, återvunnen plast och grön el. Det har givetvis inneburit att vi noggrant fått utvärdera och granska vår kostnadskostym i sömmarna. Besparingar och pausade investeringar har varit helt nödvändiga, men trots att lönsamhetskalkylen för hållbarhets­insatser skiljer sig från vissa andra kostnader så har vi bestämt oss för att hålla i dessa satsningar.

Långsiktig strategi och värdeskapande hållbarhets­arbete

Även om vi är i en historiskt svår situation så var beslutet att stå fast vid hållbarhets­satsningarna relativt enkelt och fick också starkt stöd från styrelsen. Här tror jag att vi som familjeägt företag med ett uttalat generationsperspektiv har bidragit starkt. För oss handlar det om långsiktig överlevnad samtidigt som vi vill göra så litet negativt avtryck som möjligt. Hållbarhet är därför en högt prioriterad fråga för oss på Spendrups. I vår koncernstrategi är ett av de övergripande målen, tillsammans med lönsamhet, nöjda kunder och stolta medarbetare, att vi ska vara branschledande inom hållbarhet inom de områden där vi kan göra skillnad och stärka vår konkurrenskraft.

Vår hållbarhets­strategi har fyra fokusområden; att minska klimatpåverkan, ha en cirkulär resursanvändning, verka för en hållbar dryckes­kultur och säkra goda arbetsvillkor. Den fångar in miljömässiga såväl som sociala hållbarhets­frågor och gäller både i vår egen verksamhet inom Spendrups och i vår leverantörskedja. Samtliga områden är nära kopplade till våra affärsmål och bidrar till att skapa ett värde för oss, våra kunder och vår omvärld.

”För oss handlar våra hållbarhetssatsningar om långsiktig överlevnad samtidigt som vi vill göra så litet negativt avtryck som möjligt.”

Fredrik Spendrup, vd

Ett år av omställning för framtiden

Trots omvärldsstormarna har vi hållit fast vid våra framtidssatsningar och 2022 var ett innehållsrikt år i vårt hållbarhets­arbete. Under våren invigde vi vår mångmiljonsatsning på KeelClip där vi byter från plastsvep till pappershållare på flerpack för burkar. KeelClip-satsningen är kopplad till en större investering i en ny modern burklinje. En annan satsning är de två första ellastbilar som vi tagit i bruk för kundleveranser i centrala Stockholm. Ett viktigt steg för att kunna säkerställa fossilfria transporter även på sikt.

I slutet av året fick vi våra Science Based Targets godkända vilket innebär att vi kan sätta fart med klimatarbetet i hela värdekedjan. Vi har hittills varit framgångsrika i arbetet med att minska klimatavtrycket i den egna verksamheten, men när vi nu tar oss an hela kedjan ställs vi inför nya utmaningar. Vårt klimatmål är att minska växthusgasutsläppen med 90 procent i absoluta tal i scope 1 och 2 och med 30 procent per liter i scope 3 till 2030, jämfört med 2019.

Att nå klimatmålet är en stor utmaning och en viktig nyckel för att lyckas är samarbete och innovation. Därför är vårt projekt med Lantmännen kring världens första maltkorn enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur särskilt glädjande. Först och främst för att programmet hjälper till att radikalt reducera klimatpåverkan från vår största råvara maltkorn. Men jag är också av övertygelsen att det är genom innovation och teknisk utveckling som vi kan förändra på större skala och göra saker bättre, och därigenom minska klimat- och miljöpåverkan. För mig handlar Klimat & Natur-programmet om att ta all tillgänglig innovation och ny teknik – tillsammans med gammalt hederligt bondförnuft – och sedan applicera det på svenskt jordbruk. Vidare är Klimat & Natur ett program som hela tiden fortsätter att utvecklas och förbättras, vilket är helt i linje med hur vi på Spendrups tänker i vår verksamhet. Så det känns väldigt bra att vi på Spendrups nu är en del av programmet, och ser fram emot att utveckla samarbetet ytterligare under 2023.

"Det är genom innovation och teknisk utveckling som vi kan förändra på större skala och göra saker bättre, och därigenom minska klimat- och miljöpåverkan."

I augusti fick vi äntligen tillträde till våra nya kontorslokaler i det gamla Vin & Sprit-huset på Sankt Eriksgatan i centrala Stockholm. Flytten till ett nytt, modernt och väldigt vackert kontor har verkligen varit ett lyft för arbetsmiljön som har hjälpt oss att utveckla vårt hybrida arbetssätt. Vid sidan av att de nya lokalerna skulle uppskattas av medarbetarna hade vi som viktigt mål för flytten att etablera oss som en mötesplats dit såväl partners som kunder vill komma och vara. Och jag kan med fog säga att vi har lyckats väl med båda dessa mål!

Vi har även fattat viktiga investeringsbeslut som kommer att ge resultat framåt. En kommande investering i en anläggning för kolsyreåtervinning i Grängesberg är en sådan och satsningar på biogaslastbilar för transporter en annan. Vi ser också att möjligheterna att ta tillvara de restströmmar vi har i verksamheten ökar. Och samarbetet med Lantmännen och Klimat & Natur kommer att öka i omfattning och gå från 3 000 ton maltkorn till drygt 8 000 ton under 2023.

Priser som ger mod och stolthet

Slutligen vill jag uppmärksamma två utmärkelser som vi fick äran att ta emot under 2022. Dels Scandics hållbarhets­pris som under flera år varit ett tydligt mål för oss. Dels Axfoods leverantörspris vilket varit mer av en dröm under lång tid. Att båda dessa kom under året är ett viktigt kvitto på att vårt hållbarhets­arbete märks och gör skillnad. Det är resultatet av ett långsiktigt arbete av många som ger oss stolthet och självförtroende att fortsätta höja ambitionerna steg för steg. Och stärker vår övertygelse om att hålla fast kursen framöver även på stormiga vatten.

FREDRIK SPENDRUP, VD