Hoppa till huvudinnehållTill navigationTill sök
Spendrups

I FOKUS: ALKOHOLFRITT PÅ FRAMMARSCH

"Vi har lyckats med alkoholfri öl och cider. Utöver det finns enorma möjligheter."


Philip Gilchrist, produktchef Alkoholfri Innovation

Alkoholfritt på frammarsch 

Tre frågor till Philip Gilchrist, Spendrups produktchef inom Alkoholfri Innovation

Alkoholfritt som smakar riktigt bra – ska det vara så svårt?  

Det är inte helt enkelt, då alkohol är en fantastisk smakbärare. Vi har lyckats inom alkoholfri öl och cider – här har vi förstklassiga drycker för den som vill skippa alkoholen. Utöver det finns enorma möjligheter. För oss handlar det om att skapa alkoholfria alternativ för ännu fler personer som inte upplevs som en kompromiss utan som spännande val man som konsument gör, där man kan botanisera bland olika smaker, ingredienser, ursprung och produktionstekniker.

Vad ser du för trender inom alkoholfritt?  

Det händer mycket inom alkoholfritt, särskilt utomlands. Allt fler människor väljer att leva hälsosamt och har fått upp intresset för matlagning och bättre råvaror – de preferenserna påverkar vad och hur mycket man dricker. Det är ett slags hälsosam hedonism som växer fram. Idag kan man nästan jämföra alkoholfritt med växtbaserad mat och flexiterianrörelsen, där folk varvar kött och växtbaserat. Det här är en stor förändring i samhället och det tycker jag är riktigt spännande.

Framöver handlar det att ta vara på möjligheterna som dessa förändrade behov och beteenden skapar. Beteenden förändras snabbt och nyheter sprids i expressfart. Det lär bli en omställning, åtminstone om utvecklingen här följer den i Storbritannien och USA. Frågan är bara när, och i hur stor utsträckning det blir.

Vad kan man förvänta sig av Spendrups framöver?  

Alkoholfritt växer och allt fler är intresserade av kategorin. Framledes blir det således viktigt att värna om det konsumenter älskar och samtidigt våga tänka utanför de traditionella ramarna. Allt för att skapa nya och spännande produkter som möter konsumenters nya attityder och behov och som kan tillföra värde till dryckeskategorin i stort. Till våren kommer Lazy Estate Sparkling Tea, en innovation och lansering som vi verkligen tror på, missa inte den!