Spendrups Bryggeri AB

"Kvalitet, äkthet, nytänkande och passion är nyckelord för oss."

Richard Bengtsson, chefsbryggmästare

”En nyckel för att vara en attraktiv partner till våra kunder är att ha ett brett utbud av drycker”

Kristina Askstedt, försäljningsdirektör Restaurang och Systembolaget

Genuina och nyskapande dryckesupplevelser

En dryck kan förgylla en måltid, släcka törsten eller erbjuda en helt självständig upplevelse. Spendrups strävar alltid efter att erbjuda dryckesupplevelser i världsklass. 

Ett brett utbud av drycker

De senaste åren har svenskarnas ölintresse exploderat. Det finns fler bryggerier än någonsin tidigare och allt fler testar nya sorter på krogen, eller väljer att brygga sitt eget öl. Det gillar vi! Vi älskar öl – och vi älskar svenskarnas intresse för det. Men Spendrups är inte bara ölentusiaster, vi brinner för allt som har med genuina dryckesupplevelser att göra. Utöver öl tillverkar vi läsk, vatten och cider, och vi är en stor importör av vin.

Växande hälsofokus

Vi jobbar också intensivt med att ta fram nya drycker som möter svenskarnas stora intresse för hälsa.

Bland våra långsiktiga mål finns att erbjuda ett brett utbud av goda alkoholfria alternativ samt att ha ett attraktivt sortiment av drycker med lägre sockerhalt eller inget socker alls. Detta eftersom både socker och alkohol kan innebära allvarliga hälsorisker vid en oförsiktig konsumtion. Idag stiger intresset för sockerfria drycker, medan intresset för konsumtion av alkohol sjunker. Det är en samhällsutveckling som vi på Spendrups välkomnar.

The Naia Iniative är här – vår första funktionella dryck 

De senaste åren har funktionella drycker växt explosionsartat inom service- och dagligvaruhandeln. Vi på Spendrups började 2019 erbjuda vår egen variant av funktionell dryck – The Naia Initiative, nästa generations svensktillverkade, veganska funktionella dryck.  Kommunikationen kring The Naia Initiative ska vara transparent, och bland annat symboliseras mängden koffein tydligt med symboler av kaffekoppar på förpackningarna. Att The Naia Initiative aldrig ska säljas med marknadsföring riktad till barn är också ett viktigt ställningstagande för oss.

Läs mer om The Naia Initiative på dryckens egen webbplats.

Det alkoholfria lockar

Spendrups har ett ansvar att arbeta för en sund inställning till alkohol. Genom ett riktigt bra alkoholfritt sortiment kan vi erbjuda smakrika alternativ till alkoholhaltiga drycker. För oss är alkoholfritt en viktig hållbarhetsfråga eftersom en osund alkoholkultur bidrar till personligt lidande och stora samhälleliga kostnader.

För att vårt alkoholfria sortiment verkligen ska vara ett alternativ till alkoholhaltiga drycker måste produkterna smaka gott och vara av hög kvalitet. Därför har vi under många år arbetat strategiskt med att både förbättra och bredda sortimentet. Vi har bland annat gjort stora investeringar för att kunna brygga god alkoholfri öl – och vi har sett stor effekt i försäljningen av våra alkoholfria alternativ. Vårt öl från Brutal Brewings ”A Ship Full of IPA 0,0%” var en av tre nominerade produkter i branschtävlingen Årets Dagligvara 2019.

Under 2019 växte den svenska marknaden för alkoholfritt öl med 30 procent. Spendrups försäljning av alkoholfritt öl ökade mer än marknaden, med 34 procent. 

Läs mer om ekoöl här.

Succé för sockerfritt

Under 2019 fortsatte vi satsa på vår sockerfria variant av klassiskern Trocadero. Trocadero Zero lanserades 2018 och blev snabbt en succé. Uppstickaren är numera lika stor som originalet. Särskilt populär är drycken bland yngre och i storstäderna.

Intresset för läsk utan socker fortsätter vara stort och det är tack vare zero-dryckerna som läskkategorin växer i Sverige. Konsumtionen av sockerfri läsk växte med 16 procent under 2019.

För Spendrups är nästa steg lanseringen av Cuba-Cola Zero under 2020.

Tyska renhetslagar

Tanken om naturlighet och äkthet är en grundfilosofi som genomsyrar hela Spendrups verksamhet.

Spendrups ölvarumärken följer de tyska renhetslagarna. Det betyder att ölet tillverkas med enbart vatten, malt, humle och jäst. Vid tillverkning av läsk och vatten strävar vi efter att enbart använda naturliga aromer och färgämnen. I dag innehåller drygt 70 procent av våra smaksatta drycker uteslutande naturliga smakämnen. Lokadryckerna innehåller bara naturliga aromer.

Hållbarhetsresultat

Ta del av resultatet av vårt hållbarhetsarbete

Läs mer

Hållbarhetsstyrning

Ta del av väsentliga frågor, mål, värdekedja, risker med mera

Läs mer

Cookies används för att ge en bättre upplevelse av vår webbplats. Läs mer om våra cookies och om hur du kan avböja cookies