Hoppa till huvudinnehållTill navigationTill sök
Spendrups

HÄLSA

”Intresset för drycker utan socker eller alkohol ökar. Vi brinner för allt som har med genuina dryckesupplevelser att göra och välkomnar utvecklingen.”   


Anna-Stina Hallberg, marknadschef alkoholfritt  

Nyskapande för hälsan

En dryck kan förgylla en måltid, släcka törsten eller bjuda på en alldeles egen upplevelse. Spendrups strävar efter att erbjuda dryckesupplevelser i världsklass, med omtanke om hälsan.

Så jobbar vi

Något för alla

Ölintresset har exploderat. Det finns fler bryggerier än någonsin och många testar nya ölsorter på ute eller hemma, eller brygger själva. Vi älskar öl och vi älskar att Sverige gör det!

Men vi är inte bara ölentusiaster. Vi brinner för allt som har med genuina dryckesupplevelser att göra. Förutom öl producerar vi läsk, vatten, funktionella drycker och cider. Genom dotterbolaget Spring Wine & Spirits är vi också en ledande importör och distributör av vin. Spendrups jobbar också intensivt med att fram nya drycker som möter konsumenternas stora hälsointresse.

Övergripande mål

Inom Hållbar dryckeskultur och hälsa jobbar vi mot följande övergripande mål:

  • Erbjuda ett brett sortiment av alkoholfria alternativ
  • Erbjuda ett brett sortiment av produkter med mindre eller inget socker

Både alkohol och socker kan innebära allvarliga hälsorisker vid överdriven konsumtion. Drycker med mindre eller inget socker ökar samtidigt som intresset för alkohol sjunker. Spendrups välkomnar utvecklingen.

Fri från alkohol

Att Spendrups verkar för en sund inställning till och måttfull konsumtion av alkohol är en självklarhet. Genom ett riktigt bra alkoholfritt sortiment kan vi erbjuda smakrika alternativ till alkoholhaltiga drycker. För oss är alkoholfritt en viktig hållbarhetsfråga eftersom en osund alkoholkultur bidrar till mänskligt lidande och omfattande samhällskostnader.

För att de alkoholfria dryckerna ska vara ett värdigt alternativ till alkoholhaltiga måste de smaka gott och hålla hög kvalitet. Därför jobbar vi sedan många år strategiskt med att förbättra och bredda sortimentet. Bland annat har vi investerat rejält i att få fram riktigt god alkoholfri öl och vi jobbar intensivt med andra drycker.

Sockerfri seger

Intresset för läsk utan socker är stort och det är tack vare zero-dryckerna som läskkategorin växer i Sverige. Spendrups erbjuder flera varianter, bästsäljarna är Trocadero Zero och Loka Crush (som har 60 procent mindre socker än en vanlig läsk). Cuba Cola Zero, som lanserades under 2020, är en ny stjärna på den sockerfria läskhimlen.

Tillväxten inom alkoholfritt är stark – hos Systembolaget har segmentet vuxit med 250 procent på 10 år.

Mål och gjort 2020

Årets mål inom Hållbar dryckeskultur och hälsa var:

  • Brett sortiment av alkoholfria alternativ och produkter med lägre sockerhalt

Innovation för medvetna

Tillväxten inom alkoholfritt är stark - hos Systembolaget har segmentet vuxit med 250 procent på 10 år. Samtidigt fortsätter jakten på den ultimata alkoholfria drycken - våra undersökningar visar gång på gång att majoriteten saknar goda och spännande alternativ till alkohol. Så ska det inte behöva vara. Under året fortsatte Spendrups innovationsarbetet med fokus på drycker som förhöjer måltider. Den första lanseringen blir våren 2021.

Bantad cola

Familjen Cuba Cola, Sveriges första colaläsk från 1953, fick sockerfri tillökning under året. Vi jobbade envist med att få fram en bra och god zero-variant – resultatet blev Cuba Cola Zero.

Fram för funktionellt

Vi fortsatte också arbetet med the Naia Initiative och funktionella drycker. Bland annat började Spendrups samarbeta med The Norr Company som producerar funktionella drycker under varumärket Norr. Spendrups tog över all försäljning och distribution av Norr i Sverige.

Utveckling 2020

Alkoholfritt växer inom dagligvaru- och servicevaruhandeln, även om tillväxten avtog något på grund av pandemin. Under 2020 växte alkoholfritt öl med 7 (30) procent och sockerfri läsk med 1 (16) procent. Spendrups tillväxt på alkoholfri öl var i linje med marknaden; 6 (34) medan tillväxten på sockerfri läsk var starkare, 20 (76) procent.

Pandemin påverkade framförallt konsumtionen på restaurang och även ”på språng”, för att människor inte rörde sig utanför hemmet på samma sätt som tidigare. Vissa kunder fokuserade på produkter som de vet säljer bra och vi fick flytta fram ett antal nylanseringar.

Nästa steg

Som nämnt innan kommer en ny spännande lansering inom alkoholfritt våren 2021. Lazy Estate är en törstsläckare helt utan socker eller sötningsmedel. Läs mer om alkoholfritt och Lazy Estate.

Vi fortsätter också lansera nya goda smaker av Loka.