3 frågor till Tomas Eklund,
Produktutvecklingschef Dryck
Sockerreducerade och sockerfria drycker har helt klart blivit en stor grej – det handlar om hälsa på alla nivåer, från individ till bransch och EU:s ambitioner för bättre folkhälsa. På tio år har försäljningen av sockerfri läsk ökat med närmare 200 procent, visar färsk statistik från Sveriges Bryggerier.
Tomas Eklund, produktutvecklingschef, berättar om kundernas behov och Spendrups erbjudande inom sockerreducerade och sockerfria drycker.
Inget eller lite socker i drycker – vad vill Spendrups kunder och folk i allmänhet ha?
- De vill ha valfrihet och möjligheten att bestämma själva. Därför lanserar vi både en socker- och en zerovariant för att tillgodose alla behov. Vi ser också att preferenserna är olika beroende på om det handlar om dryck till exempelvis vardagsluncher eller under helgen. Generellt sett har dock försäljningen av zero-varianter ökat i alla våra produktkategorier och gått om regular, vilket är samma mönster som vi ser i branschen i stort.
Att socker inte är toppen vet alla. Men hur bra är olika sockersubstitut, hur tänker Spendrups där?
- Branschen är hårt reglerad gällande vilka ingredienser som får användas och i vilka mängder och Spendrups följer dessa regler.
Vad kan man förvänta sig av Spendrups när det kommer till lägre sockerhalt och sockerfritt?
- Vi utvecklar alltid nya produkter enligt ”zero first”, det vill säga att den sockerfria varianten är viktigast. Vi jobbar också intensivt med att ta fram nya produkter med lägre sockerinnehåll än traditionell läsk, till exempel Loka Crush och Lazy Estate.