Hoppa till huvudinnehållTill navigationTill sök
Spendrups

ANSVARSFULLT FÖRETAGANDE

"Vårt uppdrag som leverantör sträcker sig bortom att bara leverera drycker"

Monica Nordqvist har arbetat många år i restaurangbranschen som hovmästare och restaurangchef. Nu driver hon projektet KrogVis på Spendrups med utbildningskoncept som bland annat syftar till att lyfta arbetsmiljön och -kulturen i restaurangbranschen.

"För oss är det viktigt att hjälpa våra kunder att utveckla sin affär och öka lönsamheten. Om vi kan hjälpa våra krogar i sin arbetsgivarroll och få personalen att känna sig som en viktig resurs i sälj- och servicearbetet har vi kommit en bit på vägen."

Monica Nordqvist, produktchef KrogVis

– KrogVis är ett affärsutvecklingsprojekt som vi startade 2017. Vi såg att det fanns ett behov i branschen av dryckes­utbildningar, men även mer grundläggande utbildningar som täcker in arbetsmiljörelaterade frågor, säger Monica Nordqvist, produktchef för KrogVis.

Genom KrogVis vill Spendrups hjälpa sina kunder att bli bättre arbetsgivare och investera i sin personal långsiktigt. 

Spendrups erbjuder en rad färdiga utbildningskoncept, men kan också skräddarsy utbildningar för kunder och restauranger som har mer specifika behov eller utmaningar.

– För oss är det viktigt att hjälpa våra kunder att utveckla sin affär och öka lönsamheten. Om vi kan hjälpa våra krogar i sin arbetsgivarroll och få personalen att känna sig som en viktig resurs i sälj- och servicearbetet har vi kommit en bit på vägen.

Viktigt att prata om svåra frågor

Inom KrogVis finns bland annat utbildningen Schysst Krog som vänder sig till alla inom restaurangbranschen och tar upp frågor som rör arbetsmiljön och hur den påverkar arbetskulturen. I utbildningen får deltagarna lära sig mer om diskrimineringslagen, men också om mer arbetskulturella frågor som kan vara svåra att prata om – som kränkningar på arbetsplatsen eller hur jargonger och trakasserier ska hanteras.

– Utbildningen baseras till stor del på gruppdiskussioner som handlar om hur vi behandlar varandra på jobbet och hur vi hanterar gäster som inte alltid behandlar restaurangpersonal på ett schysst sätt. Det kan vara svåra frågor som är viktiga att prata om.

Ansvaret som affärspartner och leverantör

För att skapa en förändring krävs ett långsiktigt arbete där utbildningen kan bli ett första steg. Här har Spendrups ett viktigt ansvar som affärspartner och leverantör, menar Monica Nordqvist.

– Jag tycker att vi har ett ansvar i branschen som leverantör som sträcker sig bortom att bara leverera drycker. Ett ansvar som handlar om att visa vad vi tycker är viktigt för ett hållbart företagande. I grunden handlar det om att vi vill vara en bra affärspartner som våra kunder kan vända sig till i många olika typer av frågor.

För mer inkluderande arbetsplatser

Det var i samband med restaurangbranschens #metoo-upprop som Monica Nordqvist tog fram utbildningskonceptet Schysst Krog inom KrogVis. Hon kände att något behövde göras för att förbättra arbetskulturen i branschen och komma till rätta med de strukturella problem som finns på många arbetsplatser.

– Alla restauranger har såklart olika utmaningar, men generellt kan man säga att branschen haft hög personalomsättning där många unga kommer in i serviceyrket som ett första jobb. Vill vi skapa mer inkluderande arbetsplatser och få fler att stanna längre måste vi våga prata om problemen och lyfta upp svåra frågor till ytan.