Hållbar dryckeskultur
Vi levererar drycker av hög kvalitet. Genom våra goda alkohol- och sockerfria drycker bidrar vi till en sundare konsumtion.
Våra hållbarhetsmål för fokusområdet
Övergripande mål
Livsmedelsäkerhet och kvalitet
- Minimera antalet skadade konsumenter från produkt, såsom till exempel skärskador eller allergiska reaktioner
Hälsa
- Erbjuda ett brett sortiment av alkoholfria alternativ
- Erbjuda ett brett sortiment av produkter med mindre eller inget socker
Mål | Utfall 2022 |
---|---|
Minimera antalet skadade konsumenter | 6 fall av skador |
Bredda utbudet av alkoholfria alternativ samt produkter med lägre sockerhalt | Flertalet lanseringar under 2022 |
Ledande på ekologiskt öl | Marknadsledande på Systembolaget |
Globala mål
Mål 3: Hälsa och välbefinnande
Delmål 3.5: Stärka insatserna för att förebygga och behandla drogmissbruk, inklusive narkotikamissbruk och skadligt alkoholbruk.
Mål 15: Ekosystem och biologisk mångfald
Delmål 15.5: Vidta omedelbara och betydande åtgärder för att minska förstörelsen av naturliga livsmiljöer, hejda förlusten av biologisk mångfald och skydda och förebygga utrotning av hotade arter.
Vårt arbetssätt
Livsmedelsäkerhet och kvalitet
Spendrups arbetar med livsmedelsäkerhet och kvalitet för att förebygga risker med våra produkter.
Alla avvikelser som upptäcks ska rapporteras. Genom att leva upp till de standarder och lagar som berör oss skapar vi en livsmedelssäkerhetskultur. Alla medarbetare får den utbildning och kompetens som krävs för att känna till de risker som finns. Under året genomfördes projektet Kvalitetslyftet, med syftet att öka medvetenheten kring kvalitetsfrågor och förbättra kvalitetsstatusen inom produktionen.
Spendrups arbetar aktivt med att minska antalet incidenter, genom rotorsaksanalyser och att informera om åtgärder som vidtas vid avvikelser. Kvalitetsavdelningen har under året arbetat med att definiera arbetssätten för interna- och externa revisionsavvikelser. Vi har skapat en delrapport i vårt nuvarande avvikelsehanteringssystem för att underlätta arbetet med rotorsaksanalyser.
Spendrups livsmedelsäkerhetsgrupper har under året genomfört utbildning i riskanalys och HACCP, en arbetsmetod för att kartlägga och bedöma faror i livsmedelsproduktion. Ledarna för livsmedelssäkerhetsgrupperna har fått fördjupningskurser i HACCP. Fyra nya internrevisorer har utbildats och påbörjat sina nya roller under året.
Spendrups anläggningar i Grängesberg och Hällefors är certifierade enligt den internationella standarden FSSC 22000 som styr vårt arbete med livsmedelssäkerhet. Detta arbete styrs även av Spendrups policy för livsmedelssäkerhet och kvalitet och följs upp genom:
- Dagliga morgonmöten med operatörer och linjeansvariga
- Egenkontroller
- Täta och återkommande kvalitetsuppföljningar och hantering av avvikelser
- Ständiga förbättringar genom interna och externa revisioner
Under 2023 kommer vi fortsätta definiera arbetssätt för avvikelsehantering och för den nya kvalitetsorganisationen. Vi kommer att fortsätta förbättra samarbeten och kommunikation kring livsmedelssäkerhet och kvalitetsfrågor inom företaget. Vår ambition är att implementera ett nytt avvikelsehanteringssystem under 2024.
Ekologiska produkter
Ekologisk odling handlar bland annat om att gynna den biologiska mångfalden. Den stora skillnaden jämfört med konventionell odling är att endast ett fåtal växtskyddsmedel får användas och att ekologiska odlare framförallt använder förebyggande metoder.
Spendrups har mångdubblat sin produktion av ekologiskt öl de senaste åren och beslutar varje år för att konvertera befintliga drycker till ekologiska. Vi ser en fortsatt efterfrågan och ekologiskt ingår som en del i Systembolagets märkning Hållbart val.
Alla Spendrups egna bryggerier är ekocertifierade. Under 2023 planerar vi att flytta vårt utvecklingsbryggeri och kommer då ekocertifiera detta på nytt.
Hälsa
Spendrups utvecklar nya drycker med mindre eller noll alkohol och socker, för att möta den ökade efterfrågan på hälsosammare produkter. Att utveckla högkvalitativa och smakrika alternativ till alkoholhaltiga drycker är en del av Spendrups strategi för att bidra till att göra det enklare att dra ner på eller välja bort alkohol.
Vi jobbar även intensivt med sockerfria dryckesalternativ. Vår strategi vid produktveckling, Zero First, innebär att vi tar fram den sockerfria smaken först, för att få en så god smak som möjligt. Intresset för läsk utan socker är stort och Zero är den kategori inom läsk där försäljningsökningen är som störst. Under 2022 har vi fortsatt att lansera ytterligare alkohol- och sockerfria drycker. Vårt nya utvecklingsbryggeri i Länna kommer ha en anläggning för avalkoholisering vilket kommer effektivisera utvecklingen av alkoholfria drycker under 2023.
Marknadsföring och försäljning
Spendrups gör årligen stora investeringar i marknadsföringen av det alkoholfria sortimentet för att bidra till en kultur där alkoholfria drycker ses som ett likvärdigt alternativ till alkoholhaltiga.
Alla (100%) av våra produktkategorier omfattas av kravet på produktinformation. Vår marknadsföring av alkoholhaltiga drycker följer relevant lagstiftning och branschpraxis. Utöver det har vi tagit fram interna principer för vår marknadsföring av alkoholhaltiga drycker. Samtliga befintliga och nyanställda medarbetare inom marknadsföring får utbildning om gällande lagstiftning och branschriktlinjer. Vi kommer fortsätta utbilda våra medarbetare gällande alkohollagstiftning samt uppdatera och sprida våra riktlinjer inom bolaget i enlighet med rådande och kommande rättsutveckling.
Under de senaste åren har regelverket kring alkoholmarknadsföring utvecklats vilket har gett upphov till osäkerhet på marknaden, där olika aktörer gör olika tolkningar av gällande rätt. Spendrups har noga följt denna praxisbildning, utvärderat och tagit ställning till vad som förefaller utgöra gällande rätt. Under året har Spendrups genomfört specifika utbildningsinsatser kring utvecklingen för medarbetare som arbetar med marknadsföring.
Under året har Spendrups marknadsföring inte varit föremål för några anmälningar eller ärenden.
Nyckeltal
Ekologiskt sortiment | 2022 | 2021 | 2020 |
---|---|---|---|
Öl | |||
Antal ekologiska öl1 | 48 | 45 | 42 |
Andel av ölförsäljningen | 7,4% | 7,1% | 6,7% |
Volym ekoöl, miljoner liter | 13,6 | 12,7 | 11,6 |
Volymökning jämfört med föregående år (index) | 107 | 110 | 99 |
Cider och Blanddrycker | |||
Antal ekologisk cider och blanddrycker1 | 17 | 17 | 14 |
Andel av försäljningen | 11,2% | 44,8% | 42,6% |
Volymökning jämfört med föregående år (index) | 352 | 124 | 106 |
Vin | |||
Antal ekologiska viner1 | 131 | 139 | 124 |
Andel av vinförsäljningen | 18,0% | 19,0% | 19,9% |
Volymökning jämfört med föregående år (index) | 100 | 95 | 114 |
Sprit | |||
Antal ekologiska spriter1 | 3 | 3 | 1 |
Andel av spritförsäljningen | 0,2% | 0,2% | 0,2% |
Volymökning jämfört med föregående år (index) | 121 | 148 | 109 |
1 Avser antal unika produkter
2 Färre ekologiska cider på grund av ny lagstiftning kring vilka aromer som får användas i ekologiska produkter