Spendrups Bryggeri AB

Året i korthet

Rekordförsäljning, nytt varumärke och fint pris

2019 blev ett framgångsrikt år för Spendrups. Nya affärer och framgångar för våra varumärken inom öl, läsk och cider ökade våra marknadsandelar och för första gången sålde Spendrups för över 4 miljarder kronor på ett år.

Bra utveckling för alkoholfria alternativ

Försäljningen av alkoholfri öl och läsk ökade kraftigt under året.

Den svenska läskmarknaden ökade med 3 procent, medan sockerfri läsk ökade med 16 procent. I Spendrups läsksortiment sticker Trocadero ut, och i synnerhet Trocadero Zero som nu är större än originalet. 

Försäljningen av alkoholfri öl fortsatte också att öka och Spendrups försäljning ökade 32 procent 2019. Det är 4 procentenheter mer än den totala marknadstillväxten för alkoholfri öl.

Spendrups ökade sin marknadsandel hos vår största kund Systembolaget. Tillväxten blev 9,5 procent, vilket var högst tillväxt av alla ölproducenter. Spendrups är den största leverantören av öl till Systembolaget och förstärkte under året den positionen.

Under året lanserades den funktionella drycken The Naia Initiative, och Spendrups gick därmed in i ett helt nytt dryckessegment. Drycken togs emot bra av marknaden.

På Dagligvarugalan 2019 utsågs Spendrups till Årets leverantör. Priset uppmärksammar duktiga medarbetare, företag och butiker inom dagligvarubranschen. Spendrups nära samarbete med kunderna och vår förmåga att anpassa vårt sortiment bidrog till att vi vann.

Spendrups blev Årets leverantör på Dagligvarugalan!

Läs mer

Höjdpunkter 2019

Läs mer

Cookies används för att ge en bättre upplevelse av vår webbplats. Läs mer om våra cookies och om hur du kan avböja cookies