Hoppa till huvudinnehållTill navigationTill sök
Spendrups

Året i korthet

2022 var året då pandemin äntligen lättade sitt grepp och vi kunde återgå till att träffas utan restriktioner igen.

Marknadsutveckling 

Dryckes­marknaden hade en tillväxt under 2022: försäljningen ökade med 7 procent (jämfört med 4 procent 2021). Störst ökning hade restaurangmarknaden med 14 (4) procent. Även daglig- och servicehandeln ökade, med 9 (10) procent medan Systembolaget backade med 4 (2) procent.

Läsk ökade med 10 (5) procent, framför allt genom tillväxt på sockerfritt. Kolsyrat vatten ökade med 4 (5) procent. Starköl ökade med 2 (3) procent, folköl minskade med 1 (1) procent och alkohol­fri öl ökade 6 (11) procent. Cider med alkohol­halt över 2,25 procent ökade med 13 (7) procent.

Spendrups resultat och position  

Spendrups stod stadigt under 2022 med sammantaget 19,1 (19,8) procent av marknaden. Inom läsk var Spendrups andel 9,8 (10,3) procent, på kolsyrat vatten 34,0 (31,9) procent och på starköl 31,8 (31,5) procent (källa: Svensk dryckes­statistik/Delfi).  

På Systembolaget befäste vi vårt marknadsledarskap med en andel på 28,7 (29,1) procent på öl. Vi är fortsatt marknadsledare inom alkohol­­fri öl på Systembolaget med en volymandel på 30,5 (30,7) procent och vi behåller vår andel av Systembolagets försäljning av cider på 23,6 procent. På vin hade Spring Wine & Spirit en andel på 2,6 (2,5) procent och på sprit 3,3 (3,5) procent.

Höjdpunkter på Spendrups

I augusti flyttade huvudkontoret in på Grönstedtska palatset på Sankt Eriksgatan 119, där Vin- & Spritcentralen hade sitt huvudlager 1923–1967.

Vi invigde besöksbalkongen i Grängesberg, där vi visar upp bryggeriet och Spendrups historia. Dit bjuder vi in Spendrups samarbetspartners och andra som har en relevant koppling till vår verksamhet, nationellt eller lokalt.

Vi är mycket glada och stolta över att vårt arbete har prisats under året med bland annat Scandics hållbarhetspris 2022 och utmärkelsen Årets leverantör på Axfood.

Image removed

Spendrups blir dryckes­leverantör till festivalen Sweden Rock där Pistonhead kommer att vara det officiella ölet.

Spendrups får sitt klimatmål antaget av Science Based Targets Inititiative.

Stora produktnyheter 2022

Under våren lanserades ett nytt förpackningsslag, KeelClip. Det är en pappbaserad hållare som ersätter plastsvep på burkar som säljs i Trocaderos och Mariestads produkter. 

Lansering av Melleruds mästarpilsner, signerad Årets kock 2021 Gustav Leonhardt, i limiterad upplaga i april.

Trocadero lanserar en helt ny dryck: Trocamust. Det blir en stor succé under julsäsongen.