Hoppa till huvudinnehållTill navigationTill sök
Spendrups

ÅRET I KORTHET

Trots det på många håll tuffa läget flyttade vi fram våra positioner under året.

Pandemin fortsatte att utmana

Även 2021 präglades starkt av pandemin. Systembolaget och dagligvaruhandeln utvecklades förvisso positivt, men restaurangmarknaden hade det fortsatt tufft under 2021. Svårast var det för nattklubbar, festivaler och arenor men också restauranger påverkades av begränsade öppettider.  

Marknadsutveckling 

Sammantaget utvecklades dryckes­marknaden positivt under 2021: försäljningen ökade med 4 procent, att jämföra med en minskning på 4 procent under 2020.

Läsk ökade med 5 (-6) procent och kolsyrat vatten ökade med 5 (-8) procent. Det sockerfria sortimentet driver tillväxten inom läsk och ökade med 14 (1) procent under året. Även energidrycker går framåt och ökade med 8 (6) procent. Starköl ökade med 3 (3) procent, folköl minskade med 1 (2) procent och alkohol­fri öl ökade 11 (7) procent. Cider med alkohol­halt över 2,25 procent ökade med 7 (-7) procent.

Spendrups fortsätter att satsa i samtliga kanaler och inom flera dryckes­kategorier: öl, cider, läsk, vatten och funktionella drycker samt vin och sprit (som inte ingår i dryckes­statistiken ovan).

Spendrups resultat och position  

Trots ett utmanande år försvarade vi våra marknadsandelar under året. Sammantaget hade vi 19,8 (19,4) procent av marknaden. Inom läsk var Spendrups andel 10,3 (10,4) procent, på kolsyrat vatten 33,9 (31,9) procent och på starköl 31,5 (30,8) procent (källa: Svensk dryckes­statistik/Delfi).  

På Systembolaget befäste vi vårt marknadsledarskap med en andel på 29,1 (28,7) procent på öl. Dessutom blev Spendrups marknadsledare inom alkohol­fri öl på Systembolaget. Vi ökade också vår andel av Systembolagets försäljning av cider från 21,6 till 25,0 procent.

Spring Wine & Spirits minskade sin försäljning av vin på Systembolaget med 8,5 procent men ökade försäljningen av sprit med 35,3 procent.

   

Höjdpunkter 2021

Bolaget

Vi tog fram en ny koncern- och hållbarhets­strategi med mål för 2022 till 2025 och ambitioner till 2030.
Läs mer om den nya hållbarhets­strategin.
Spendrups Bryggeri köpte varumärket Skogsglögg av Grythyttan Vin AB. Produktionsanläggningen som ingår i förvärvet ligger granne med Spendrups vattenanläggning i Hällefors.
Förberedelserna inför flytten till Spendrups nya huvudkontor pågick för fullt. Från sommaren 2022 finns vi i Grönstedtska palatset på Sankt Eriksgatan 119, där Vin & Spritcentralen hade sitt huvudlager 1923–1967.

Produkter

Spring Wine & Spirits påbörjade ett samarbete med Diageo, världens största spritföretag. Samarbetet innebär att Spring tagit över försäljningen av Diageos spritportfölj till den svenska restaurangmarknaden.
Spendrups lanserade flera alkohol­fria och alkohol­svaga alternativ, bland dem Lazy Estate Sparkling Tea och folkölstrion Taste-A-Lot från Brutal Brewing.

Produktion

Vi investerade 200 miljoner kronor i en ny förpackningslinje för burkar i Grängesberg som tas i drift under andra kvartalet 2022. Detta ger oss ökad produktionsförmåga och flexibilitet.
Vi satsar på en ny sekundärförpackning till burk. Keel Clip är en pappbaserad hållare som kommer ersätta plastsvepen runt flerpacket.