Hoppa till huvudinnehållTill navigationTill sök
Spendrups

Cirkulär och smart resursanvändning

”Hållbarhet är en självklar del i vår förpackningsutveckling"

Under våren 2022 bytte Spendrups ut plastsvepen som omsluter flerpacken av burkar i delar av sortimentet till förmån för återvinningsbar papp. Nu börjar resan mot att ställa om hela sortimentet.

Magnus Willén, ansvarig för förpackningsutveckling på Spendrups, beskriver det som ett stort kliv framåt i bolagets hållbarhets­resa. Under 2022 bytte Spendrups ut plastsvepen som omsluter flerpacken av burkar i delar av produktionen till en så kallad KeelClip – en pappbaserad hållare.

– KeelClip ersätter plasten som tidigare hållit ihop flerpacken burkar. Det är en innovativ förpackning som består av 100 procent återvinningsbar papp som gör det möjligt för oss att minska plasten i vår produktion, säger Magnus Willén.

Plastbesparingen beräknas bli hela 100 ton per år när Spendrups ställt om hela sitt sortiment.

Under 2022 lanserades KeelClip i Trocaderos och Mariestads produkter, vilket blev första steget i den långsiktiga satsningen. Nu pågår arbetet med att ställa om resten av sortimentet, vilket innebär att ytterligare en produktionslinje byggs om under 2023 för att klara de ökade volymerna.

– Hittills har vi ställt om 30 procent av vår volym till att förpackas med KeelClip. Den stora förändringen sker under 2023 när vi ställer om resten av sortimentet.

Spendrups är först ut i Sverige med att gå över till KeelClip, därför är det också en satsning som Magnus Willén känner sig extra stolt över. 


"Det känns riktigt bra att introducera ett nytt och innovativt förpackningsslag på den svenska marknaden. Det bidrar stort till vår hållbarhetsresa."

Magnus Willén, ansvarig för förpackningsutveckling på Spendrups

Responsen har varit positiv från både kunder och konsumenter. Utöver den minskade plasten innebär den nya förpackningslösningen också att burkarna hålls ihop på ovansidan, vilket skapar en mer material­effektiv förpackning. Dessutom ger det ett snyggt och enhetligt intryck i butikshyllorna.

– Förpackningsutveckling handlar ofta om format och design. Vi har lagt stort fokus på utveckling som stöttar och leder vägen inom olika hållbarhets­förbättringar. Då känns det känns extra kul när förbättringen märks i både hållbarhet och design, säger Magnus Willén.