Hoppa till huvudinnehållTill navigationTill sök
Spendrups

hållbar dryckes­kultur

Hållbart partnerskap med Scandic

Hotellkedjan Scandic har sedan tidigt 90-tal legat i framkant kring hållbarhet och ställer höga krav på sina leverantörer. Under 2022 tilldelades Spendrups Scandics hållbarhets­pris som varje år delas ut till en leverantör vars hållbarhets­arbete ligger i framkant.

"I samarbetet med Spendrups har vi möjlighet att göra skillnad genom tydliga hållbarhetsinsatser som får stor genomslagskraft på våra hotell i Sverige."

Thomas Fankl, ansvarig för Food & Beverage på Scandic Sverige

Scandic har ett långt samarbete med Spendrups som levererat drycker till företagets hotell i Sverige. Thomas Fankl, ansvarig för Food & Beverage på Scandic Sverige, beskriver att hotellkedjans ambition är att samarbeta med andra aktörer för att hitta nya, spännande och kostnadseffektiva sätt att arbeta hållbart. 

Genom åren har vi haft ett långsiktigt samarbete med Spendrups där hållbarhet varit en central del, både för oss och för våra gäster. Vi ställer höga krav på våra samarbetspartners som vi granskar utifrån olika hållbarhets­aspekter. För oss är det viktigt att jobba med leverantörer som har samma värderingar och vill driva hållbarhets­frågan i en gemensam riktning, och som även kan utmana oss i att tänka annorlunda och flytta fram vår hållbarhets­position inom mat och dryck, säger Thomas Fankl.

Scandic och Spendrups har under samarbetet bland annat lanserat ölen Zero Waste Ale som bryggts på överblivet bröd från Scandics hotellfrukostar. 

Under 2022 tilldelades Spendrups Scandics hållbarhets­pris för att under många år ha arbetat målmedvetet och ambitiöst med hållbarhet.

I motiveringen lyfts Spendrups strategiska hållbarhets­arbete fram som sträcker sig över produkternas hela livscykel – från odling av råvaror, transporter, produktion och förpackning till förtäring.

– Med ökade krav från våra gäster känns det fantastiskt att jobba med en leverantör som är tillmötesgående och öppna för nya idéer. Tillsammans utgör vi två starka varumärken som matchar varandra i synen på hållbarhet. I samarbetet med Spendrups har vi möjlighet att göra skillnad genom tydliga hållbarhets­insatser som får stor genomslagskraft på våra hotell i Sverige, säger Thomas Frankl.